ضرورى اسطوره قهرمان مسابقه اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

ضرورى: اسطوره قهرمان مسابقه اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار سیاست خارجی مناظره داغ ترکی فیصل با موسویان در آمریکا

مناظره داغ و خواندنی بین دومقام سابق عالیرتبه عربستان و کشور عزیزمان ایران در مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات یکسان مخصوص نیروهای مسلح آمریکا در فلوریدا د

مناظره داغ ترکی فیصل با موسویان در آمریکا

مناظره داغ ترکی فیصل با موسویان در آمریکا

عبارات مهم : ایران

ترکی فیصل: اعراب هم باید در مذاکرات هسته ای شرکت داده می شدند؛ نشانه القاعده آزادی مکه و مدینه بود / موسویان: ظریف به آمریکا و عربستان آموزش داد این شما نیستید که تعیین کنید چه کسی باید برود و چه کسی بماند؛ ائتلاف عربی خواستار حمله نظامی به کشور عزیزمان ایران است

مناظره داغ و خواندنی بین دومقام سابق عالیرتبه عربستان و کشور عزیزمان ایران در مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات یکسان مخصوص نیروهای مسلح آمریکا در فلوریدا در حالی صورت گرفت که تنش بین کشور عزیزمان ایران و عربستان به بالاترین نقطه خود در سال های اخیر رسیده هست.

در این مناظره رییس پیشین شرکت اطلاعات و سفیر پیشین عربستان در آمریکا و حسین موسویان، سخنگوی پیشین هسته ای و مسئول پیشین کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، شرکت داشتند و دو طرف نظرات خود درمورد منطقه و روابط دوکشور را مطرح کردند.

مناظره داغ ترکی فیصل با موسویان در آمریکا

متن کامل این مناظره را به نقل از وبسایت “لوبلاگ” می خوانید:

ترکی: جغرافیای منطقه را نمیتوانیم عوض کردن دهیم. سه اولویت ما امنیت، توسعه و نگاه به آینده هست. ما باید با ائتلاف با آمریکا وکشورهای عربی و شرکت ملل، علیه تروریسم بجنگیم. ما باید حکومت قانونی یمن را برگردانیم به قدرت. درسوریه فاجعه انسانی رخ داده و جامعه جهانی کاری انجام نمیدهد تا بحران سوریه خاتمه دهد. ما دلواپس عنوان فلسطین هم هستیم.

مناظره داغ و خواندنی بین دومقام سابق عالیرتبه عربستان و کشور عزیزمان ایران در مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات یکسان مخصوص نیروهای مسلح آمریکا در فلوریدا د

موسویان: اختلاف اساسی ما با سعودی به اختلاف ما با آمریکا برمیگردد. از ابتدای انقلاب، آمریکا کشور عزیزمان ایران را درسه زمینه: ایجاد بی ثباتی درمنطقه، ترویج تروریسم و صدور انقلاب متهم نموده هست. این سه موردی است که سعودیها هم مرتب علیه کشور عزیزمان ایران تکرار میکنند.

ایران و عربستان هردو خواستار ثبات هستند ولی دراستراتژی و تاکتیک جهت تامین ثبات منطقه، اختلاف اساسی دارند. عربستان خواستار مکانیزمی است که امنیت منطقه تحت سلطه آمریکا تامین شود. کشور عزیزمان ایران بدنبال یک ساختاری است که امنیت منطقه به وسیله خود کشورهای منطقه تامین شود. درمورد اتهام هژمونی ایران، به بحران قطر-عربستان نگاه کنید. قطر بعد از انقلاب چند دهه متحد عربستان بود، هر لحظه هم متحد آمریکا بوده ، یک کشور سنی وهابی مذهب است و هیچگاه هم عنوان نفوذ و دخالت کشور عزیزمان ایران در این کشورمطرح نبوده. امروز قطر مدعی است که عربستان بدنبال سلطه و هژمونی و نقض حاکمیت ملی و استقلال این کشور است.

مهمترین تقابل منطقه ای عربستان و کشور عزیزمان ایران هم درسوریه و عراق هست. آمریکا و عربستان، اسد را دیکتاتور، حکومت وی را حکومت اقلیت دانسته، بدنبال عوض کردن رژیم در دمشق بوده و کشور عزیزمان ایران را متهم به دخالت درسوریه میکنند. کشور عزیزمان ایران اعتقاد است که ازمنظر مقررات بین الملل و شرکت ملل، دولت اسد، دولت قانونی سوریه هست. دهها هزار تروریست خارجی وارد این کشور شده است و کشور عزیزمان ایران هم به وسیله دولت قانونی سوریه جهت مقابله با تروریست ها دعوت شده است هست. داستان عراق هم دقیقا همینطور هست. این منطق آمریکا درمورد حضور درعراق نیزاست. آمریکا حضورخود درعراق را بدلیل دعوت دولت قانونی عراق میداند و کشور عزیزمان ایران هم بوسیله همین دولت عراق دعوت شده است که درعراق با تروریست ها بجنگد. این را عربستان مداخله کشور عزیزمان ایران درامور کشورهای عربی جهت هژمونی معرفی میکند درحالیکه حضور کشور عزیزمان ایران درسوریه و عراق قانونی وبرای مقابله با تروریستها و دفاع از حاکمیت ملی و امنیت و استقلال این کشورهاست.

مناظره داغ ترکی فیصل با موسویان در آمریکا

یمن نقطه اختلاف دیگر عربستان و کشور عزیزمان ایران هست. کشور عزیزمان ایران مخالف تجاوز نظامی عربستان به یمن است و دنیا هم پذیرفته که این تجاوز، بدترین فاجعه انسانی دنیا را بوجود آورده هست. عربستان کشور عزیزمان ایران را متهم به حمایت از حوثی ها میکند درحالیکه حوثی ها و زیدی ها هزار سال بریمن حکومت کردند، قبل و بعد از انقلاب هم متحد عربستان بودند و علی عبد الله صالح رییس جمهور وقت یمن هم حامی تجاوز صدام به کشور عزیزمان ایران بود. منتهی حوثی ها بعد از تجاوز عربستان به سمت کشور عزیزمان ایران آمدند و کشور عزیزمان ایران هم از آنها درمقابل تجاوز نظامی عربستان حمایت کرد. البته عربستان حق دارد دلواپس امنیت خود باشد چون یمن را حیاط خلوت امنیتی خود میداند. ولی اختلاف اساسی درمورد تجاوز نظامی هست. کشور عزیزمان ایران اصرار دارد که یمن راه حل سیاسی دارد.

اختلاف دیگر منطقه ای کشور عزیزمان ایران با عربستان درمورد لیبی هست. کشور عزیزمان ایران تجاوز نظامی ناتو و عربستان به لیبی را یک اشتباه بزرگ میداند. لیبی هم یک کشور سنی است و کشور عزیزمان ایران هم نفوذی دراین کشور نداشت منتهی لیبی باحمله ناتو و عربستان و متحدین عرب آمریکا، بی ثبات و بهشت تروریستها شد. اختلافات مهم منطقه ای کشور عزیزمان ایران و عربستان از این جنس هست. بنابراین کلیدی ترین اختلاف منطقه ای عربستان و کشور عزیزمان ایران در مورد نظم منطقه، امنیت منطقه و نقش منطقه ای است.

مناظره داغ و خواندنی بین دومقام سابق عالیرتبه عربستان و کشور عزیزمان ایران در مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات یکسان مخصوص نیروهای مسلح آمریکا در فلوریدا د

اختلاف دوم بین کشور عزیزمان ایران و عربستان عنوان ایدئولوژی هست. اختلاف شیعه و سنی واقعیت هست. ولی اکثریت قاطع دنیا اهل سنت، دشمن شیعه نیستند ولی اقلیت وهابیت، دشمن شیعه است درحدیکه بعضی از مفتی های وهابی سعودی، فتوای قتل شیعیان را داده و جزای قتل را هم بهشت تعیین کرده اند.

اختلاف سوم کشور عزیزمان ایران با عربستان در مورد حمایت عربستان از جنگ علیه کشور عزیزمان ایران و تجزیه کشور عزیزمان ایران است.

مناظره داغ ترکی فیصل با موسویان در آمریکا

بعد از انقلاب صدام با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشور عزیزمان ایران حمله نظامی کرد، صدها هزار ایرانی قربانی شدند وصدها میلیارد دلار خسارت جهت کشور عزیزمان ایران بجا گذاشت. آمریکا، صدام را به سلاح شیمیایی مسلح کرد که با کاربرد آن، صد هزار ایرانی قربانی شدند. صدها سند ورارت خارجه آمریکا به وسیله ویکی لیکس افشاء و معلوم شده است که بعد از ۲۰۰۵ همچنان عربستان خواستار حمله نظامی آمریکا به کشور عزیزمان ایران بوده و اخیرا هم جان کری فاش ساخت که حتی دردوران مذاکرات هسته ای نیز سعودیها خواستار حمله نظامی عربستان به کشور عزیزمان ایران بوده اند. بنابراین ایرانیها هیچ تردیدی درمورد نیات عربستان ندارند.ائتلاف عربی که عربستان بدنبال آن است نیزبرای چنین مقابله و تجزیه کشور عزیزمان ایران است.

منتهی استراتژی کشور عزیزمان ایران ایجاد یک سیستم جمعی منطقه ای باکشورهای همسایه خلیج فارس جهت تامین امنیت و همکاری به وسیله خود کشورهای منطقه است ضمن اینکه این سیستم همکاری منطقه ای میتواند یک روابط بالانس با هر پنج عضو دائم شورای امنیت داشته باشد. درسال ۱۹۹۶ هنگامی که که من با ملک فهد دیدار داشتم او به من گفت که نهایتا سه قدرت منطقه ای کشور عزیزمان ایران و عربستان و عراق باید باهم همکاری کنند تا امنیت منطقه تامین شود. او درست میگفت.

ترکی: من به مطالب دکتر موسویان احترام می گذارم؛ ولی چند کد از مقامات رسمی کشور عزیزمان ایران جهت شما نقل کنم:

* انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران محدود به مرزهای کشور عزیزمان ایران نمیشود. انقلاب ما شروع انقلاب جهانی تحت زعامت حضرت مهدی عج است.

* سوریه خط مقدم جبهه مقاومت است و کشور عزیزمان ایران از آن حمایت می کند.

* مرزهای امنیتی کشور عزیزمان ایران تا دریای مدیترانه گسترش پیدا کرده و دشمن های ما شکست خورده اند.

* انقلاب یمن محدود به این کشور نخواهد شد و مرزهای عربستان را فرگرفته و تا عمق این کشور گسترش خواهد یافت.

* کشور عزیزمان ایران امروز امپراطوری گذشته را تجدید کرده و پایتخت آن بغداد است که درگذشته مرکز انقلاب و فرهنگ و هویت ما است همانطور که در گذشته بوده است.

این ها مواضع رسمی اعلامی مقامات کشور عزیزمان ایران هست. مطالبی که اقای موسویان درمورد نیات کشور عزیزمان ایران درمنطقه گفتند با بیانات مقامات رسمی کشورشان متفاوت است.اظهارات مقامات کشور عزیزمان ایران نشان میدهد که کشور عزیزمان ایران اهداف منطقه ای دارد و قصد صدور انقلابش به منطقه رادارد.حوثیها و حزب الله و گروههای مشابهی که درجاهای دیگر مثل بحرین و عربستان را با همین نشانه درست کرده اند. نقطه اختلاف کشور عزیزمان ایران و عربستان همین است.

درمورد حمایت عربستان از صدام هم اینکه هنگامی که صدام به کشور عزیزمان ایران حمله کرد، عربستان از او خواست که متوقف کند ولی او گوش نکرد.بعد از اینکه کشور عزیزمان ایران وارد خاک عراق شد عربستان و سایر قدرتها از صدام حمایت کردند. مطلب دیگر اینکه شما به تظاهرات اخیر مردم کشور عزیزمان ایران توجه کنید. حاکمیت مدعی است که آمریکا و عربستان و اسرائیل اتاق عملیات تشکیل و هدایت این تظاهرات را بعهده دارند. ولی شعارهای مردم این بود که بودجه کشورشان خرج اقتصاد خودشان شود نه اینکه درلبنان و سوریه و یمن هزینه شود.

به هرحال، عربستان درمورد روابط با کشور عزیزمان ایران سه اصل دارد:

۱-جغرافیا: ما و کشور عزیزمان ایران در این منطقه هستیم و باید با هم کارکنیم و زندگی کنیم.

۲-اشتراکات مذهبی: ما هردو به یک خدا و یک پیامبر و یک قرآن اعتقاد داریم.

۳-ارتباطات مردمی: درطی قرنها مردم کشور عزیزمان ایران و کشورهای عربی به سرزمینهای یکدیگر سفر کرده و با هم زندگی کرده اند.

اینها اشتراکات کلیدی کشور عزیزمان ایران و عربستان هست. ما متاسفیم که مقامات کشور عزیزمان ایران این اشتراکات را مورد توجه قرار نمیدهند. امیدوارم افرادی مثل آقای موسویان که خواهان اصلاح روابط دوکشورهستند بتوانند این روابط را اصلاح دهند.

موسویان: توصیه اول اینکه من صددرصد با اشتراکات سه گانه ای که آقای ترکی درمورد کشور عزیزمان ایران و عربستان گفتند موافقم.

نکته دوم درمورد کدهایی است که آقای ترکی از مقامات کشور عزیزمان ایران نقل کردند. منهای صحت و سقم آن، من میتوانم چند برابر اینها را از بیانات مشابه مقامات عربستان و آمریکا علیه کشور عزیزمان ایران جهت شما نقل کنم. “جنگ شعارها” یک واقعیتی است که درهردو طرف وجود داشته ودارد. ولی اخیرا یک تحول مهم تازه رخ داده هست. آمریکا و اسراییل ازابتدای انقلاب دنبال عوض کردن رژیم درایران بوده واظهار هم کرده اند ولذا چیز تاره ای نیست. ولی اخیرا عربستان رسما خواستار عوض کردن رژیم درایران شده است تا جایی که ولیعهد عربستان رسما اعلام کرد که ما جنگ را بداخل کشور عزیزمان ایران می کشانیم. خود همین آقای پرینس ترکی در نشست سالیانه شرکت منافقین درپاریس شرکت کرد و رسما اعلام کرد که عربستان از کارها این شرکت تروریستی جهت عوض کردن رژیم درایران حمایت میکند. شرکت منافقین یک شرکت تروریستی است که قبل از انقلاب ژنرالهای آمریکایی درایران را ترور کرد و بعد از انقلاب هم ۱۷۰۰۰ نفر درایران را ترور کرده، از مدیر جمهور و نخست وزیر و رییس قوه قضاییه و وزراء و نماینده گان مجلس گرفته تا مردم عادی.

نکته سوم در مورد تظاهرات اخیر اینکه بعد از انقلاب ما هر لحظه تظاهرات در کشور عزیزمان ایران داشته ایم و حتی تظاهرات اعتراضی. در سال ۷۸ و ۸۸ یعنی از ۲۰سال پیش هم تظاهرات اعتراضی داشتیم که بسیار گسترده تر از این تظاهرات بود. من متعجب هستم که چگونه دنیا غرب تظاهرات اخیر را اینهمه بزرگ و اغراق کرد. چون من خودم درموقع تظاهرات درایران بودم و شاهد ماجرا بودم. سقف حضورمردم درتظاهرات اعتراضی حدود ۱۰۰۰ نفر بود که یک هفته بعد تظاهرات حمایتی دراکثر شهرهای کشور عزیزمان ایران برگزار شد و تا حضور دهها هزار نفری هم رفت ولی هیچیک از رسانه های غرب تظاهرات حمایتی را منعکس نکردند. تظاهرات میلیونی ۲۲ بهمن هم بازتاب شایسته ای در رسا نه های غرب نداشت. کشور عزیزمان ایران دهها حزب و الی ماشاءالله جناحهای سیاسی و هزاران رسانه دارد و همه هم دارای نظرات گوناگون. این مزیت کشور عزیزمان ایران است و نه ضعف. اگر پرینس ترکی بخواهد من صدها کد از مقامات رسمی کشور عزیزمان ایران درمورد علاقه مندی به اصلاح روابط با عربستان میاورم، ازوزرای خارجه در سی سال گذشته، از آقای ولایتی تا آقای ظریف.

درهرصورت ایرانیها در طول دوران بعد از انقلاب با تحریم دست و پنجه نرم کرده و روزبروز هم آبدیده تر شده است اند. ولی عربستان تازه با مسئله اقتصادی کمبود بودجه مواجه شده است آنهم بخاطر سقوط قیمت نفت و هزینه های عملیات نظامی درمنطقه. نهایتا این واقعیت است که هردوکشورمشکل اقتصادی دارند و گرفتار فساد هم هستند. ولی امید بستن آمریکا و عربستان به پرسشها داخلی کشور عزیزمان ایران خاصیتی نداشته و نخواهد داشت وفشارهای آمریکا هم کشور عزیزمان ایران را بی ثبات نخواهد کرد چون مردم جهت دفاع ازتمامیت ارضی و استقلال خود متحد خواهند شد. ما نیازمند تدابیری بافایده جهت صلح و ثبات درمنطقه هستیم.

ترکی: من و اقای موسویان هر لحظه باهم اختلاف نظر داشته ایم. درمورد یمن مورد نیاز است بگویم که عربستان خواهان بازگشت حکومت قانونی یمن است که حوثی ها نمی پذیرند و کشور عزیزمان ایران هم پذیرفته که از حوثی ها حمایت میکند که این بحران را شدت یافتن میکند.

اما ما همه باید به آینده نگاه کنیم.اگر ما و کشور عزیزمان ایران اختلافاتمان را حل کنیم بویژه درمورد اهداف فرامرزی کشور عزیزمان ایران برطرف نگرانی شود، آینده خوبی درانتظار روابط دوکشور و مردم این دو کشورو منطقه هست. این چیزی است که ما باید روی آن سرمایه گذاری کنیم.برای مثال بعد از به آتش کشیدن سفارت عربستان در پایتخت کشور عزیزمان ایران و مشهد که آنهم با نظارت پلیس صورت گرفت، ما یک کلمه عذرخواهی راحت از مقامات کشور عزیزمان ایران نشنیدیم. در کشور عزیزمان ایران اختلاف نظر ۱۸۰درجه ای بین مقامات عالی وجود دارد و ما نمیدانیم طرف ما کیست. کشور عزیزمان ایران خودش بایداین مسئله را حل کند. آغوش ما جهت کشور عزیزمان ایران باز است.

برای اصلاح روابط باید ابتدا تبلیغات منفی دوکشورعلیه یکدیگر متوقف شود. کشور عزیزمان ایران صدها رسانه دارد که با زبان آتش افروزانه علیه عربستان و سایر کشورهای عربی همسایه صحبت میکنند. باید دوکشور هرکس که تبلیغات منفی میکند را دستگیر کنند. اقای ظریف بالحن تند درنیویورک تایمز علیه عربستان مینویسد و طرف سعودی هم جواب میدهد. این روند به وسیله دوطرف باید متوقف شود . هردو بازبانی صحبت کنند که یکدیگر رادرآغوش بکشند.

موسویان: پیشنهاد آقای ترکی درمورد توقف تبلیغات منفی بسیار مهم است و من کاملا موافقم.

دومین قدم باید احیاء توافقنامه امنیتی دوجانبه ای باشد. بعد از انقلاب اسلامی حدود سه دهه دشمنی بوده و یک دهه روابط دوستانه که از نیمه ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ بود. یک دهه روابط خوب هم بعد از این بود که من بعنوان نماینده مرحوم آقای هاشمی و امیر عبدالله، ولیعهد وقت، چند شب تا صبح مذاکره و توافق جامعی بعنوان برنامه اقدام را نهایی کردیم. بلافاصله این توافق عملیاتی شد که یک دهه روابط حسنه نتیجه آن بود. توافقنامه امنیتی هم بدنبال همین توافق بود که به وسیله دکتر روحانی و وزیرکشوروقت سعودی امضاء شد. این توافق باید احیاء شود تا نگرانیهای امنیتی دوجانبه درمورد مداخله و نقض حاکمیت یکدیگر برطرف شود.

مطلب سوم درمورد نقش آمریکاست. سعودیها اوباما را دوست نداشتند لیکن او پیشنهاد کرد که کشور عزیزمان ایران و عربستان منطقه را شریک شوند. از نظر من این پیشنهاد کاملی نبود چون کل کشورهای حاشیه خلیج فارس درقالب یک همکاری یکسان باید منطقه را شریک شوند نه فقط کشور عزیزمان ایران و عربستان. ولی آقای ترامپ بنزین به آتش اختلافات دوکشور میریزد. سه کشور بزرگ کشور عزیزمان ایران و عربستان و ترکیه قدرتهایی هستند که میتوانند درتامین امنیت منطقه نقش کلیدی ایفاء کنند. سیاست عوض کردن رژیم و بی ثبات کردن هرکدام از این کشورها منطقه را به سمتی خواهد برد که غیرقابل مدیریت خواهد شد. لذا آمریکا باید نقش سازنده و بالانس جهت نزدیک کردن کشور عزیزمان ایران و عربستان ایفاء کند.

مطلب بعد شروع همکاری است که می تواند از یمن شروع شود. پتانسیل بزرگی درمورد حل بحران یمن وجود دارد لیکن دریمن فقط عربستان و آمریکا و کشور عزیزمان ایران نقش کلیدی دارند.

درحالیکه در سوریه بازیگران خیلی زیاد هستند. البته درمورد نقش کشور عزیزمان ایران نباید اغراق کنید چون به ضرر خودتان هست. اگر شما ادعا کنید که حوثی ها یک گروه وابسته به کشور عزیزمان ایران هستند و عربستان با این ارتش نیرومند و آمریکا، طی دوسال حمله نتوانسته اند یک گروه وابسته به کشور عزیزمان ایران را شکست دهند، درواقع ضعف خودتان و قدرت کشور عزیزمان ایران را تبلیغ کرده اید. ولی چرایمن موردمناسبی جهت شروع است؟ کشور عزیزمان ایران و آمریکا درکنفرانس بن آلمان درمورد افغانستان درسال ۲۰۰۱درمورد فرمولی توافق کردند که دولتی با همکاری گروههای مهم همراه با انتخابات آزاد شکل گرفت. کشور عزیزمان ایران و عربستان هم میتوانند مذاکرات یمن را شروع کنند و فرمولی مشابه را توافق کنند.

ترکی: آقای موسویان میگوید که عربستان و کشور عزیزمان ایران باهم بنشینند و مسئله یمن راحل کنند. عربستان مخالف این نوع بینش است چون اعتقاد است این مردم یمن هستند که باید تصمیم بگیرند و نه عربستان یا ایران. چون عربستان با مداخله درامور داخلی دیگرکشورها مخالف هست. همین اعتقاد را درمورد سوریه داریم که مردم سوریه باید درمورد آینده خود تصمیم بگیرند و نه کشور عزیزمان ایران یا روسیه یا عربستان. ما بهمین علت با پیشنهاد اوباما هم مخالف بودیم که گفت کشور عزیزمان ایران و عربستان منطقه را شریک شوند.اوباما کیست و چه حقی دارد که پیشنهاد همکاری کشور عزیزمان ایران و عربستان را داد؟ مگراو مالک منطقه است؟ این حرف ایشان یعنی مداخله. این مفهوم و برداشت کلیدی است که بین ما و کشور عزیزمان ایران از اساس مورد اختلاف هست. مسئولین کشور عزیزمان ایران از اول حرف از صدور انقلاب زده اند و همین فلسفه را دنبال کرده اند. کشور عزیزمان ایران باید تصمیم بگیرد یک انقلاب است یا یک حکومت درچهارچوب نرمها و مقررات بین الملل. کشور عزیزمان ایران فکر میکند حق مداخله و تصمیم گیری درمورد سایرکشورها دارد و عربستان با چنین فکری مخالف هست. حضورما دریمن جهت کمک به دولت قانونی یمن است و نه تصمیم گیری درمورد آینده یمن. درعین حال من با نظر آقای موسویان موافقم که کشور عزیزمان ایران و عربستان باید درمورد مسایل منطقه ای همکاری کنند. در۲۰۰۶ وزیرخارجه ما پیشنهاد همکاری کشور عزیزمان ایران وکشورهای عضوشورای خلیج راداد و کشور عزیزمان ایران جواب نداد.

سئوال از موسویان: آقای موسویان! شما گفتید که هرچه فشار و تحریم علیه کشور عزیزمان ایران زیاد شده، کشور عزیزمان ایران نیرومند تر و نفوذ منطقه ای اش هم زیاد شده است هست. آیا این بدان معنی است که کشور عزیزمان ایران از تحریم و فشار زیاد استقبال میکند؟

موسویان: درایران دونوع بینش هست. یکی مخالف تحریم هست. تفکردوم اعتقاد است تحریم ها دردرازمدت به نفع کشور عزیزمان ایران هست. حرف آنها هم این است که چهل سال است که آمریکا سخترین فشارها وتحریمها علیه کشور عزیزمان ایران را اعمال داشته ومتقابلا بیشترین حمایتهای سیاسی و نظامی واقتصادی را از متحدینش کرده هست. نهایتا متحدین آمریکا امروز یاسقوط کرده یا ضعیف و آسیب پذیرند و متقابلا کشور عزیزمان ایران قویترین و باثبات ترین کشور منطقه شده است هست. قبل از انقلاب کشور عزیزمان ایران وارده کننده همه چیز بود ولی امروز کشور عزیزمان ایران تنها کشوری است درمنطقه که از نظر تسلیحات متعارف خودکفا شده است واز موشک تا جنگنده وتا زیردریایی میسازد. دربخش صنعتی هم همینطور. لذا میگویند این روند به نفع ماست. البته من شخصا مخالف تحریم کشور عزیزمان ایران هستم.

سئوال از ترکی: ازآمریکا چه توقعی جهت اصلاح وضع منطقه دارید؟

ترکی: هنگامی که مذاکرات هسته ای شروع شد، باید کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس راهم درمذاکرات شرکت میدادند و باید سیاستهای منطقه ای کشور عزیزمان ایران هم دردستورکار قرار میگرفت. آمریکا باید نقش کلیدی جهت کنترل واکنش‌ها منطقه ای کشور عزیزمان ایران بعهده گیرد تا دخالتهای کشور عزیزمان ایران درکشورهایی مثل بحرین و کویت جلوگیری شود. سیاست ترامپ جهت تجدید مذاکرات هسته ای و مسایل منطقه ای درست هست. عربستان مخالف نقش وحضور منطقه ای کشور عزیزمان ایران نیست منتهی باید واکنش‌ها خود را اصلاح کند. شما میشنوید که درایران علنا گفته میشود که بحرین بخشی از کشور عزیزمان ایران است و باید برگردد به ایران. درایران گفته میشود که ما چهار پایتخت عربی را به تسخیر درآورده ایم و اکنون بغداد پایتخت امپراطوری کشور عزیزمان ایران هست. این حرف من نیست بلکه خود مقامات کشور عزیزمان ایران رسما و علنا میگویند. ما اگردر بحرین هستیم بخاطر معاهده ای است که بین کشورهای شورای همکاری خلیج وجود دارد و ما موظف به حضور دربحرین نموده است.

موسویان: آقای ترکی معاهده بین شش کشوررا علت مداخله دربحرین دانست. دقیقا چنین معاهده ای بین کشور عزیزمان ایران و سوریه وجود دارد. لذا اگرمعاهده دو کشور، ملاک عربستان جهت حضور در بحرین است باید همین علت را جهت حضورایران درسوریه بپذیرند و کشور عزیزمان ایران را متهم به مداخله نکند.

دوم اینکه هزاران مقاله در رسانه های آمریکا و غرب نوشته شده است و بیانات متعدد مقامات غربی هم وجود دارد که قبول کرده اند که عربستان منبع مهم مالی و ایدئولوژیک جریان فکری وهابیت است و همه گروههای تروریستی اعم از داعش و القاعده و جبهه النصره وغیره هم وهابی هستند.

جو بایدن، معاون وقت رییس جمهور آمریکا، گفت که عربستان و متحدین عربش سیل پول و اسلحه جهت تروریستهای سوریه فرستادند تا دولت سوریه را ساقط کنند. مقالات مستندی در آمریکا انتشار یافته که در چند دهه گذشته عربستان ده ها میلیارد دلار جهت ترویج افراطی گری در منطقه و دنیا هزینه کرده هست. این مطلب را آقای اوباما رییس جمهور آمریکا هم صریحا در مصاحبه ای گفت. ولی آقای ترکی! اگرشما می گویید که رییس جمهور آمریکا کیست و چه حقی دارد که بگوید کشور عزیزمان ایران و عربستان باید منطقه را شریک شوند، من از شما سئوال می کنم رهبران سعودی کیستند وچه حقی دارند که بگویند اسد باید برود؟ همه دنیا می داند که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ مقامات سعودی می گفتند که اسد باید برود و این آقای ظریف، وزیر خارجه کشور عزیزمان ایران بود که به آمریکا و عربستان آموزش داد که این شما نیستید که تعیین کنید چه کسی باید برود و چه کسی بماند بلکه این حق مردم سوریه است که تصمیم بگیرند.

در مورد عنوان هسته ای هم در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، کشور عزیزمان ایران پیشنهاد کرد که مذاکرات درمورد همه پرسشها منطقه باشد و نه فقط هسته ای ولی آمریکا و اروپا مخالفت کردند.

درمورد توصیه ای که اقای ترکی راجع به اختلاف نظر مسئولین کشور عزیزمان ایران گفتند باید بگویم که شما از این نوع اختلافات را خیلی خیلی زیاد درسیستم تصمیم گیری آمریکا مشاهده می کنید؛ مثل اختلافات کنگره و دولت. هر کشوری سیستم پارلمانی و تفکیک قوا دارد، از این نوع اختلاف نظرها را هم دارد. رییس جمهور قبلی آمریکا توافق هسته ای را امضاء می کند و این رییس جمهور می گوید پاره می کنم! خوب کشور عزیزمان ایران هم نمیداند با چه کسی در آمریکا باید توافق کند. ولی شما سعودی ها چند دهه است که با این اختلافات بین مقامات آمریکا خوب کنار آمده اید. لکن در کشور عزیزمان ایران با وجود اختلاف نظرهای شدید درمورد برجام، هنگامی که شورایعالی امنیت ملی و مقام رهبری برجام را تایید کردند، بعنوان تصمیم ملی تمام و کمال اجراء شد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قبول کرده هست. لذا در مورد سایر تصمیمات هم همین ساختار تصمیم گیری عمل می کند. کشور عزیزمان ایران دارای سیستم تصمیم گیری محکم و قابل اعتماد است و عربستان می تواند دراین مورد خیالش راحت باشد.

ترکی: درمورد حمایت عربستان از القاعده باید بگویم که حمزه بن لادن پسر بن لادن در پایتخت کشور عزیزمان ایران زندگی می کند؛ نه در ریاض. این یعنی همکاری تاکتیکی متقابل کشور عزیزمان ایران و القاعده. اسناد این واقعیت که کشور عزیزمان ایران تاکتیکی از القاعده حمایت کرده، نیزبعد از کشته شدن بن لادن هم افشاء شد. القاعده نشانه اول عملیات تروریستی اش در عربستان بود و هدفش مهم اش هم آزادی مکه و مدینه از حکومت آل سعود بود همان هدفی که آیت الله خمینی اعلام کرده بود. لذا به نوشته رسانه های آمریکایی مثل نیویورک تایمز اعتماد نکنید.

موسویان: این فقط رسانه های آمریکایی نبودند؛ بلکه خود آقای ترامپ دردوران انتخابات ریاست جمهوری رسما گفت که عربستان منبع مهم حمایت از تروریسم هست. این زن کلینتون درزمان وزارت خارجه اش بود که درگزارشی نوشت که عربستان منبع مهم حمایت از تروریسم هست. این سند به وسیله نیویورک تایمز افشاء شد. این بیانات مقامات رسمی آمریکاست؛ از رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور گرفته تا وزیر خارجه.

عصر دیپلماسی

واژه های کلیدی: ایران | اختلاف | ایرانی | آمریکا | انقلاب | ایرانی | عربستان | عربستان | آمریکایی | اختلافات | عربستان،


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار